We Float – Let go (Releasedate: 04.11.2022)

Home » News » We Float – Let go (Releasedate: 04.11.2022)

We Float – Let go (Releasedate: 04.11.2022)

Posted on

[:de]

 

Nach zwei hochgelobten Alben, veröffentlichen We Float nun am 4. November ihr drittes Studioalbum mit dem Titel “Let Go”. Im Vergleich zu dem vorherigen jazzigen Debütalbum “Silence”, welches 2015 erschienen ist, setzt “Let Go” nun auf den progressiven Pop und Rock.

We Float ist eine schwedisch/norwegische Gruppe, welche von der Bassistin und Komponistin “Anne Marte Eggen” gegründet wurde. 2018 gewannen sie den “Swedish Public Radio’s Jazz Award” in der Kategorie “Group of the Year”. Der Preis wurde in den Jahren zuvor bereits an das “Esbjörn Svensson Trio”, “Fire! Orchestra” und “Tonbruket” verliehen.

 

Die Mitglieder lernten sich während ihres Jazzstudiums an der Musikhochschule in Malmö kennen. Trotz des Jazzstudiums interessierte sich Eggen schon immer für Rock, Pop und alternative Musik, welche durch “We Float” allesamt zu Ausdruck gebracht werden können. Mit ihr bilden die Gruppe Linda Bergström (Gesang und Synthesizer), Fanny Gunnarsson am Klavier, Filip Bensefelt am Schlagzeug und Gast Gitarrist Samuel Hällkvist. Sie sind Musiker der Spitzenklasse, welche sich mit starken, individuellen Stimmen auszeichnen. Während Bass und Schlagzeug langsam wie ein Lichtkegel in einem unheimlichen Nebel aus Synthesizer-Spuren im Titelstück des Albums kreisen, etablieren We Float die starke Mischung aus Geselligkeit und Trost, die das Album bestimmt.

Ähnlich verhält es sich mit Songs wie “Golden Sun“, “Come Back“, “A Place For Us” und der Abschluss des Albums “It Will Be Okay“, die dem Begriff “emotionale Unterstützung” eine neue Bedeutung geben, da sie einen in ihren Bann ziehen. Aber nach zwei Alben, auf denen sie ihre Neigung zu progressivem Jazz auf der Zunge trugen, haben We Float nun ihre eigene Art von Popmusik gefunden – obgleich gewichtig und doch irgendwie hell und unwiderstehlich melodiös, ist Let Go selbst in seinen ernsten Momenten immer einladend.

Ein Blick zurück: Bassistin/Bandleaderin und Haupt-Songwriterin Anne Marte Eggen musste genau diese Art von Balance finden. Aufgewachsen auf einem Bauernhof im ländlichen Norwegen mit drei älteren Geschwistern und einer Mutter, die Kinder in Musik unterrichtete, war das Haus von Eggens Kindheit mit dem Gedröhn von Musikinstrumenten und Pop/Rock-Kost wie Queen und The Beatles lebendig geprägt. Das erste Album, das sie sich selbst anhörte, war Björks Debut, das sie wie besessen hörte. Nicht lange danach stürzte sie sich auf den Katalog von PJ Harvey. (Der Name We Float stammt übrigens von einem PJ-Harvey-Text.)

Wenn man seine individuelle musikalische Reise mit visionären Künstlern beginnt, die nach ihren eigenen Regeln spielen, scheint die Idee, die Kluft zwischen anspruchsvoll und zugänglich zu überbrücken, nicht unerreichbar zu sein. Etwa zur gleichen Zeit erbte Eggen eine Bassgitarre von einem ihrer älteren Geschwister. Es ist also keine Überraschung, dass Eggen auf Let Go den Bass als unterstützendes Instrument, als strukturelles Element und als Vehikel für ihre Prog-/Fusion-Künste einsetzt.

“Mir gefiel es, dass ich sofort einsteigen und zu Liedern, die ich mochte, mitspielen konnte”, erinnert sich Eggen, “und zwar auf eine Art und Weise, die auf dem Klavier oder dem Cello nicht unmittelbar möglich war. Um ehrlich zu sein, fand ich es auch cool. Aber es fühlte sich auch richtig an – die Eigenart, wie sich der Bass sowohl für den Rhythmus als auch für die Melodie eignet, und die Beschaffenheit, wie man Songs zusammen mit dem Schlagzeug von unten nach oben aufbaut – das ist immer noch etwas, das mich beim Schreiben leitet und herausfordert.”

Abgesehen von dem Fusion-artigen Breakdown in der Bridge von „Come Back” oder dem Geflecht aus King Crimson-ähnlichen Gitarrenlinien in „Restlessness” würde man nie erahnen, dass alle Mitglieder von We Float Jazz an der Musikhochschule in Malmö studiert haben. Der majestätische Gesang von Linda Bergström, das Gespür der Keyboarderin Fanny Gunnarssons für Atmosphäre und der unheimlichen Fähigkeit des Schlagzeugers Filip Bensefelt, der die Musik wie ein Rockschlagzeuger, aber mit der Finesse eines Jazzschlagzeugers vorantreibt, wusste Eggen, dass sie eine Gruppe zusammengestellt hatte, die nicht nur die Grenzen von Pop und Jazz, sondern auch über ihre eigenen Grenzen hinausgehen würde.

 

We Float:

Anne Marte Eggen – E-Bass, Synthesizer, Hintergrundgesang

Linda Bergström – Gesang, Hintergrundgesang, Synthesizer

Fanny Gunnarsson – Rhodes, Klavier, Syntheziser, Hintergrundgesang

Filip Bensefelt – Schlagzeug, Percussion

Guest: Samuel Hällkvist – E-Gitarre

 

Musik, Texte and Arrangements von Anne Marte Eggen

Aufgenommen und gemixt von Tobias Ekqvist in Sunnanå Studio

Gemastert von Hans Olsson, Svenska Grammofonstudion

Produziert von We Float and Tobias Ekqvist

Pressefotos von Jens Nordström

Kunstwerk von Miriam Semb Namork[:en]

 

After two critically acclaimed albums We Float now releases their third studio album with the title Let Go.

The album will be released on November the 4th on Havtorn Records. The music on Let Go continues in the direction towards progressive pop and rock compared to their jazzy debut album Silence that came out in 2015. The listener will discover a lot of details and moods that shift from solemnity, playfulness and peacefulness.

We Float is a Swedish/Norwegian group founded by bass player and composer Anne Marte Eggen. In 2018 they won the Swedish Public Radio’s Jazz Award in the category “Group of the Year”. The award has previously been given to Esbjörn Svensson Trio, Fire! Orchestra, and Tonbruket, among others. The members met during their jazz studies at the Music Academy in Malmö. Despite the jazz studies Eggen has always had a soft spot for rock, pop and alternative music and in We Float she combines all those expressions. Along with her in the band are Linda Bergström on vocals and synthesizers, Fanny Gunnarsson on keys, Filip Bensefelt on drums and guest guitarist Samuel Hällkvist. They are topp class musicians with strong individual voices.

It’s not often that we think of reassurance as a force to be reckoned with. Let Go, the third album from the Malmö, Sweden-based quartet We Float, might just change that. As bass and drums slowly circle like a cone of light into an eerie mist of synthesizer trails on the album-opening title track, We Float establish the potent blend of solemnity and consolation that defines the album.

Likewise, songs like “Golden Sun,” “Come Back,” “A Place For Us” and album closer “It Will Be Okay” lend new meaning to the term “emotional support as they hold you in their grip.

But after two albums of wearing their progressive jazz inclinations on their sleeve, We Float have arrived at their own brand of pop music — weighty yet somehow bright and irresistibly tuneful, Let Go never ceases to be inviting, even in its most earnest moments. Looking back, bassist/bandleader and principal songwriter Anne Marte Eggen was bound to strike precisely this kind of balance on her own terms. Growing up on a farm in rural Norway with three older siblings and mother who taught music to children, the home of Eggen’s childhood was alive with the clamor of musical instruments and pop/rock fare like Queen and The Beatles.

The first album she sought-out on her own, though, was Björk’s Debut, which she listened to obsessivelyw. She dove into PJ Harvey’s catalog not long after that. (The name We Float, in fact, is derived from a PJ Harvey lyric.) When you begin your individual musical journey with visionary artists who play by their own rules, the idea of being able to bridge the gap between challenging and accessible doesn’t seem out of reach. Around that same time, Eggen inherited a bass guitar from one of her older siblings.

 

“I liked how I could jump right in and play along with songs I liked,” Eggen recalls, “in a way that wasn’t immediately within reach on piano or cello. To be honest, I thought it looked cool too. But it also felt right — the way the bass lends itself to both rhythm and melody, and the way you build songs from the bottom up along with the drums, that’s still something that guides my writing and challenges me.” No surprise, then, that on Let Go we can hear Eggen employing the bass as a support instrument, a textural element, and a vehicle for her proggy/fusion chops all at once. Like the band as a whole, though, what Eggen displays more than ever these days is her singular knack for discretion.

Other than the fusion-style breakdown in the bridge of “Come Back,” or the meshwork of King Crimson-esque guitar lines on “Restlessness,” you would never know that all the members of We Float studied jazz at the Malmö Academy of Music (where the band formed). Drawn to the majestic soar of Linda Bergström’s vocals, keyboardist Fanny Gunnarsson’s ear for atmosphere, as well as drummer Filip Bensefelt’s uncanny ability to drive the music like a rock drummer but with a jazz drummer’s finesse, Eggen knew that she had assembled a group that could stretch not only the bounds of both pop and jazz, but also stretch past its own limitations. With Let Go, We Float (along with avant-twang guitarist extraordinaire Samuel Hällkvist) move beyond an instrumentalist mentality and achieve the kind of high-minded but highly relatable art that the likes of Kate Bush, Simple Minds, Tears For Fears and Peter Gabriel conquered the airwaves with during the 1980s. If pop music was due for a modern makeover, We Float pull it off so well you might not immediately recognize what a feat of songcraft Let Go truly is.

That’s perfectly fine with Eggen, though. “We’ve all studied music a great deal,” she admits. “It’s not that we don’t love challenging ourselves — we still give ourselves plenty of room to stretch in the live show — but there’s a certain joy that comes from finding a balance. You can listen to this album without your music brain turned on, or you try to find the little tricks we kept up our sleeves. They’re still there, you just have to pay attention!”

 

We Float:

Anne Marte Eggen – electric bass, synthesizers, backing vocals

Linda Bergström – vocals, backing vocals, synthesizer

Fanny Gunnarsson – rhodes, piano, synthesizers, backing vocals

Filip Bensefelt – drums, percussion

Guest: Samuel Hällkvist – electric guitar

 

Music, lyrics and arrangements by Anne Marte Eggen

Recorded and mixed by Tobias Ekqvist in Sunnanå Studio

Mastered by Hans Olsson, Svenska Grammofonstudion

Produced by We Float and Tobias Ekqvist

Press photos by Jens Nordström

Artwork by Miriam Semb Namork[:]