Chico C̩sar РVestido de Amor (Releasedate: 23.09.2022)

Home » News » Chico César – Vestido de Amor (Releasedate: 23.09.2022)

Chico C̩sar РVestido de Amor (Releasedate: 23.09.2022)

Posted on

[:de]

 

Vestido de Amor (in Liebe gekleidet), das zehnte Studioalbum des Brasilianers Chico Cesar, klingt lebhaft, einfalls-, als auch umfangreich. Es beschäftigt sich mit dem Thema des Panafrikanismus, diesmal aus der Sicht der Diaspora. Der Sänger und Songwriter hat zwei große Persönlichkeiten der afrikanischen Musik eingeladen, um „Vestido de Amor“ zu bereichern: Salif Keita und Ray Lema. Diese Zusammenarbeit ist mehr als nur ein Featuring, sie besiegelt einen wichtigen Parameterwechsel. Lange Zeit versuchte das tropische Amerika an seine afrikanischen Wurzeln anzuknüpfen, die allzu oft geschmälert, wenn nicht gar ignoriert wurden.

1996 komponierte Chico Cesar Mama Africa, eine Ode an die afroamerikanische Frau, die alleinerziehende Mutter mit den starken Händen und dem großen Herzen. Im Jahr 2022, in dem sich die Frage der kulturellen Aneignung mit aller Schärfe stellt, scheint es offensichtlich, dass Afrika bereits in der Vergangenheit kulturelle Strömungen beeinflusst hat und auch heutzutage noch von kulturellen Ereignissen selber Einfluss nimmt. “Der Panafrikanismus ist heute breiter geworden, und wo auch immer die Diaspora ist, sie muss stolz auf das sein, was sie ist, und sie muss sich das Recht nehmen, bei jeder Gelegenheit aufrecht zu stehen”.

Chico Cesar liefert also ein vielfarbiges Album. Vom nordestinensischen Forro bis zum jamaikanischen Reggae, von der Rumba aus Zairo bis zum Calypso, von der Kokosnuss der Küstenfischer bis zur Elektrizität des urbanen Rocks. Dennoch bleibt „Vestido de Amor“ vollkommen brasilianisch.

„Vestido de Amor“ ist das erste Album von Chico Cesar, das außerhalb Brasiliens entstand und sich mit dieser zeitgenössischen Kalibrierung auseinandersetzt. Das in den Ferber Studios in Paris aufgenommene Album ist eine ehrliche und spielerische Bestandsaufnahme einer vielfältigen Welt, in der Tanzen immer noch möglich ist, vor allem, wenn durch die Freude auch Botschaften vermittelt werden, die von Frieden, Brüderlichkeit, aber auch von Kampf handeln.

Chico César der Elfengeist der brasilianischen Musik, mit seinem unvergleichlichen Aussehen und seiner reichen Kreativität. Dies bestätigt auch die Vielfalt seines Werks. Es stellt einen Dialog zwischen Tradition und Moderne des brasilianischen, afrikanischen und karibischen Raums her. Es ist die beunruhigende Leichtigkeit, mit der er alle Rhythmen, die unter seine Gitarre fallen, fließend beherrscht. Vor allem jene Rhythmen, die ihn näher an seine afrikanischen, indianischen und regionalen Wurzeln heranführen.

 

Chico César ist ein Mann des Widerstandes, der sich für soziale Gerechtigkeit einsetzt. Sowohl in seiner Musik als auch in seinem Handeln vertritt er offensiv seine Werte gegen Rassismus.

Der Titel und gleichnamige Song seines 5. Albums liest sich wie ein Manifest: Respeitem Meus Cabelos, Brancos (“Respektiert mein Haar, ihr Weißen“), in Anspielung auf das krause Haar, das der allgemeine brasilianische Rassismus gerne als “schlechtes Haar” bezeichnet. Er stellt sich offen gegen die Machenschaften von Diktatoren, verteidigt öffentlich unterdrückte Minderheiten (Indianer (Indigene), Homosexuelle, Afroamerikaner*innen, Frauen, Arme) und engagiert sich für den Umweltschutz. Ein Kampf, der in seinen Texten sowohl auf politische als auch auf poetische Weise zum Ausdruck kommt.

Der ehemalige Journalist, Autor von drei Gedichtbänden und Liebhaber der feinen Phrase verfügt über eine großartige Gabe, mit Worten zu jonglieren. Er beherrscht die Sprache des Protests mit Intelligenz und Lyrik. Chico César ist ein Barde seiner Zeit, und ein zeitloser Künstler, vor allem ist er ein großer Musiker. Seine Wurzeln liegen in Catolé da Rocha, in den Tiefen des Staates Paraíba im Nordosten Brasiliens, wo Francisco César Gonçalves im Januar 1964 geboren wurde. Seine Kindheit wurde von Musik geprägt, wodurch er schon in jungen Jahren komponierte. Da sich der kulturelle Dreh- und Angelpunkt Brasiliens im Süden des Landes befindet, verließ er Paraíba, um in São Paulo Musikkritiker und Lektor zu werden.

Die nächsten Kapitel seiner Geschichte lassen sich anhand von Kollaborationen, Tourneen und Alben (dreizehn an der Zahl) erzählen, auf deren Plakaten und Credits die großen Namen der brasilianischen Musik (Chico Buarque, Nana Vasconcelos, Zeca Baleiro, Daniela Mercury, Arrigo Barnabé…) sowie einige internationale Namen zu finden sind: Sting, der 2001 mit seiner Version von Chico Césars und Ivan Lins’ ‘Soberana Rosa’ (‘She Walks This Earth’) den Grammy für das beste männliche Cover gewann; der Spanier Luis Pastor (dessen Album Pásalo von César produziert wurde); Lokua Kanza (auf dem Album Beleza Mano von 1997); Ray Lema (auf einer Europatournee 2006); Richard Galliano (auf dem Album Galliano au Brésil von 2014).

 

Chico César                               Akustische und elektrische Gitarre und Gesang

Jean Lamoot                               Produzent, Master Mix

Salif Keita                                  Gesang

Ray Lema                                  Stimme, Klavier Fender Rhodes

Albin de la Simone                       Klavier

Zé Luis Nascimento                     Percussions, Schlagzeug

Natalino Neto                              Bass

Jean- Baptiste Soulard                  Gitarre

Leonardo Montana                       Piano

Isabel Gonzalez & Valérie Belinga     Chor

Sekou Kouyaté                            Kora

Etienne Mbappe                           Bass

Bam’s Baba :                              Claps

Rodriguez Vangama                     Gitarre

Leonardo Montana                       Fender Rhodes

Salif Keita                                  Gesang

Clément Petit                              Cello

Aesthesis (chor, lyrique)                Gesang

Dharil Esso                                 Schlagzeug

 

Chico Cesar :

Facebook / https://www.facebook.com/OficialChicoCesar

Instagram / https://www.instagram.com/oficialchicocesar/

Youtube / https://www.youtube.com/channel/UCRPU9wz_VKkHle0e-cduyDA

Twitter / https://twitter.com/chicocesarof

Soundcloud Album: https://soundcloud.com/zamoralabel/sets/chico-cesar-vestido-de-amor-mastered/s-VyuNEslxGvG?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

 

Single 1 / Vestido de amor

Smartlink: https://baco.lnk.to/VestidoDeAmor

Music Video : https://youtu.be/x__Q39_TI3I.[:en]

 

Vestido de Amor, the tenth studio album by Brazilian singer-songwriter Chico Cesar, digs deeper into the subject of Pan-Africanism, this time from the point of view of the diaspora. In 1996, the singer-songwriter born in Catolé do Rocha, in the desert area of Paraíba State, composed Mama Africa, an ode to the black woman, a single mother with dirty hands and a big heart. In 2022, in this global society where the question of cultural appropriation is so acute, it seems obvious that
Africa has fed all the cultural trends, but in turn has been nourished by them. Thus, Chico Cesar invited two great personalities of African music to contribute to Vestido de Amor: Salif Keita and Ray Lema.

As a result, Chico Cesar delivers an album with multiple colors, from the northern forro to the Jamaican reggae, from the Zairean rumba to the calypso’s languor, from the coastal fishermen’s coco to the urban rock’s electrics. Vestido de amor is nonetheless totally Brazilian. First album of Chico Cesar conceived outside Brazil, Vestido de Amor draws up a frank and playful statement of a mixed-race world where dancing is always possible, especially when, through joy, messages of peace, fraternity, but also of struggle, put back in the center of the game the love and the joy of the Nordestins.

Produced by Jean Lamoot (Bashung, Salif Keita, Mano Negra), Vestido de Amor (dressed in love) has integrated the Mandingo kora of Sekou Kouyaté, or the percussive bass of Cameroonian Etienne M’Bappé.

And if love is a revolutionary act, the fusion music of Chico & Co is a stroke of grace.
(Veronique Mortaigne)

 

Biography:

Man of the world, Man of struggle, Man of letters…that’s Chico César, the elfin genie of Brazilian music, with his incomparable look and copious creativity.
It was in Catolé da Rocha, in the depths of Paraíba state in the northeast of Brazil that Francisco (in Brazil, Franciscos always end up as Chicos) César Gonçalves was born in January 1964. His childhood was bathed in music and a regional culture that’s as rich as it is compelling. From an early age, Chico composed. He left his home at 16 for the state capital João Pessoa to pursue studies in journalism, which he financed by working in a bookshop. He sold books but he also read them, soaking up the great writers of his own country and elsewhere. Since, in Brazil, everything happens in the south, he left Paraíba to live in São Paolo, where he became a music critic and proof-reader for the Brazilian edition of Elle.

But he kept on composing and playing in the little underground venues of the city, forging friendships with artists from the Paulist avant-garde. Thanks to the intervention of the German-Brazilian Cultural Centre, he toured in Germany. The success he enjoyed there convinced him to devote himself entirely to music. He formed the band Le Cuscuz Clã, which also became the title of his second album. His first, Aos Vivos (meaning ‘Live’), which was released in 1995, was just that – live – because at the time nobody would invest a kopek in a new album by an unknown artist. So, he recorded one of his gigs, sharing the stage with other artists, including his contemporary Lenine, who guests on two of the tracks. Only the shrewdest listener would ever have recognised the album as the work of a beginner, such are its accomplishments. From the word go, César showed himself to be a brilliant tunesmith, lyricist, instrumentalist and singer. Applauded by the critics, adopted by the mainstream, he entered the realm of the greats at his first attempt. (Dominique Dreyfus, January 2021.)

The next few chapters of his story can be told though collaborations, tours and albums (thirteen at the latest count) on whose posters and credits the great names of Brazilian music are writ large (Chico Buarque, Nana Vasconcelos, Zeca Baleiro, Daniela Mercury, Arrigo Barnabé…) as are some international names: Sting, who won the Grammy for best male cover in 2001 with his version of Chico César and Ivan Lins’s ‘Soberana Rosa’ (‘She Walks This Earth’); the Spaniard Luis Pastor (whose album Pásalo was produced by César); Lokua Kanza (on the album Beleza Mano in 1997); Ray Lema (on a European tour in 2006); Richard Galliano (on the album Galliano au Brésil in 2014)…

Chico César, as they say, is a man of the world. Not in a globetrotting socialite sense, but a universal one. All you have to do is look at the diversity of his work. It establishes a dialogue between tradition and modernity and takes us to the four corners of time and of the Brazilian, African, Caribbean space. Not that he delves into the repertoire of other artists – or at least, not that much. It’s just the disconcerting ease with which he achieves fluency in all the rhythms that fall under his guitar (in 2018, his album Estado de Poesia won the Brazilian Music prize in the rock, pop, reggae, hip hop and funk categories!). Especially those rhythms that draw him closer to his African, Amerindian and regional roots. Maybe because Chico César is man of struggle, a man committed to social justice.

In his music, as in his actions (he took several years off from his career to head up the Secretariat of Culture in Paraíba state) he’s in the thick of all the right struggles. Against racism for a start. The title and eponymous song of his 5th album reads like a manifesto: Respeitem Meus Cabelos, Brancos (a hard to translate pun that can either be read as ‘Respect my hair, whiteys’ or, if you ignore the comma, ‘Respect my white hair’) in reference to the frizzy hair that common Brazilian racism likes to call ‘bad hair’, just as one might say ‘bad weed’. Positioning himself openly against the errant machinations of those in power, he publicly defends oppressed minorities (Amerindians, gays, blacks, women, the poor), and is involved in environmental causes…a struggle that inhabits his lyrics, both in a political and poetic way.
Because Chico César is also a man of letters.

The former journalist, author of three collections of poetry, lover of the finely-tuned phrase, possesses a superb gift for juggling words. He wields the language of protest with intelligence and lyricism. If you wanted to name a creative precursor it might be Caetano Veloso. Like him, Chico César is a bard of his time, and like him, he’s also a timeless artist. But above all, Chico César is a great musician.

 

 

Chico Cesar :

Facebook / https://www.facebook.com/OficialChicoCesar

Instagram / https://www.instagram.com/oficialchicocesar/

Youtube / https://www.youtube.com/channel/UCRPU9wz_VKkHle0e-cduyDA

Twitter / https://twitter.com/chicocesarof

Soundcloud Album: https://soundcloud.com/zamoralabel/sets/chico-cesar-vestido-de-amor-mastered/s-VyuNEslxGvG?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

 

Single 1 / Vestido de amor

 

Smartlink: https://baco.lnk.to/VestidoDeAmor

Music Video : https://youtu.be/x__Q39_TI3I.[:]